Sunday, January 28, 2024

Jalan-jalan Perlis 2024 Day 2 (Ahad)

 Awal pagi lagi kami bersiap nak bersarapan di Dusun Nakawan.Kalau nak datang sini memang kena awal pagi sebab ramai orang.Macam2 pilihan makanan yang ada.Goreng-goreng pon ada jugak.Sarapan dengan vibes dalam dusun.

 
Sarapan di Dusun Nakawan
  
Pelbagai jenis pilihan makanan ada di sini


Seterusnya kami ke Nat Getah Perlis.Tak sah kalau tak datang sini sebabnya bukak hanya ari Jumaat dan Ahad sahaja dan bermula seawal 7 pagi.Ada jualan makan-makan minuman,pakaian,ubat-ubatan,barang basah,barang tradisional lama,buku komik legend lama-lama macam Mastika,pokok-pokok dan macam-macam lagi lah.Macam pasar pagi tapi dalam kawasan pokok getah.


Banyak pilihan jualan baju dan barangan



Buku-buka legend dan lama macam Mastika pon ada dijual


Barang-barang lama dan klasik pon ada dijual tau



Rambang mata nak beli apa


Aktiviti yang kami lakukan seterusnya mewarna batik di Batik Inderawasih.Nak datang sini kena tempah jika melebihi 3 orang.Nak walk-in boleh kena pastikan orang tak ramai.Boleh buat pilihan corak sebelum pemilik cantingkan batik untuk kita mewarna.Macam2 corak.Satu kanvas batik hanya RM10 sahaja.Waktu operasi bermula dari hari Isnin sampai Sabtu (9.30 pagi sampai 5.30 petang) dan tutup pada hari Ahad.

Kawasan hadapan Batik Inderawasih


Batik cop in da process



Owner bagi penerangan cara-cara mewarna batik



Khusyuk mewarna batik 



Masing-masing tengah khusyuk mewarna


Sebelum


Selepas


Sekitar kawsasan Batik Inderawasih


Seterusnya kami singgah ke Pasar Terapung JPS dan bungkus makanan tengahari di Anjung Keli.Dekat restoran Anjung Keli memang banyak pilihan makanan lauk-lauk kampung,minuman,dessert,ikan bakar dan bermacam pilihan.


Pasar Terapung JPS


Bungkus makanan di Anjung Keli sebabnya dah tak larat


Lepas siap berehat,seterusnya kami ke Tasik Timah Tasoh Resort.Dekat sini pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan seperti berkayak,menaiki bot,berbasikal,naik moto elektrik,memanah dan macam-macam lagi.Banyak spot ootd disini.Kanak-kanak pon boleh bermain pelbagai permainan di sini.Alang-alang dan sekitar Timah Tasoh Resort,kami berehat dan makan malam di sini sahaja.


Pemandangan sawah padi sebelum ke Tasik Timah Tasoh Resort.Memang cantik



Sekitar kawsan Tasik Timah Tasoh Resort.Nak berkelah,rehat-rehat dekat sini pon boleh.Kawasan sini sangat berangin.


Parasailing


Sekitar Tasik Timah Resort


Nak berkayak dekat sini pon boleh


Permainan kanak-kanak pon disediakan


Antara permainan lain disini


Santai-santai makan di Tasik Timah Tasoh


Makan malam santai-santai aje


Lepas dah siap-siap makan dan santai,kami terus balik semula ke roomstay kami.Esok sambung lagi story jalan-jalan di Perlis.

Bye-bye <3 

No comments:

Post a Comment